Image hosting by Photobucket
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.: Juzuk Intelek jangan sesekali dilupakan walau kaki jauh meninggalkan gerbang kampus:.:.:.:.:.:.:.:.Biarkan cahaya kebangkitan menyinar, memenuhi citra yang Uzma.:.:.:.:.:.:.:.Mahasiswa dan Tradisi Kependitaan..ada Peranan yang tersendiri



Tuesday, July 04, 2006
Respon terhadap tulisan Interaksi antara Jamaah

Izzah adalah seorang muslimah yang kini mengajar di KUITHO, yang saya anggap seperti kakak saya sendiri. Beliau telah membaca artikel saya dan telah memberi sedikit pandangan pada tulisan saya melalui groups pendita_bitara. Saya masih mengalu-alukan kritikan atau idea baru yang mungkin berlainan daripada idea saya sendiri. Moga Allah memelihara kakak saya.

Muhammad Nuruddin Bashah
IZZAH:Terlebih dahulu ingin saya nyatakan di sini bahawa betapa saya
sedar lemahnya Iman saya kerana hanya dapat menggunakan pena sebagai
medan dakwah, berkongsi pendapat dan Zikrullah. Harap sahabat dapat
doakan saya dapat melakukan apa yang saya katakan, kerana saya takut
sangat kemurkaan Allah. Saya tahu amat beratnya dan banyaknya lagi
tugasan yang masih belum selesai. Doakanlah saya. Semoga apa yang
saya kongsikan dapat menjadi permulaan daripada usaha dan gerakan
kita selepas ini, Amin. Mari kita mengimbau bersama:

Interaksi Gerakan Dakwah Malaysia; tinjauan yang jarang dikupas.

>Mengapakah boleh dikatakan gerakan dakwah oleh institusi
persendirian seperti gerakan Islam atau jamaah Islam di Malaysia
kelihatan tidak menyengat?

IZZAH:...Saudara Nuruddin izinkan saya respon, istilah tidak
menyengat memang sangat tepat dalam konteks kita. Dalam erti kata
lain, tidak berpengaruh, tidak memberangsangkan atau kurang
berkesan. Saya ingin kongsikan di sini pendapat seorang Profesor
dalam kelas Master Pendidikan UIAM saya dahulu, bahawa "Usaha para
ulama' fiqh, tafsir dsbg adalah berdasarkan pemerhatian mereka di
zaman mereka. Sepatutnya ulama sekarang membuat ijtihad baru dan
menulis buku-buku baru untuk mendekatkan fiqh kepada khalayak.
Prinsip usul al-fiqh yang dipelopori oleh Imam As-Syafie contohnya
tidak pernah kedengaran sebelum itu."

Faham ke? Mula-mula lihat pendapat beliau secara positif. Maksudnya,
kita mahu Imam Syafie yang baru...Yang soleh dan berilmu. Membina
generasi soleh prinsipnya sama, namun menggerakkan jihad memerlukan
kebijaksanaan dalam kepimpinan. Prinsip kadang-kadang hanya tinggal
prinsip jika dijadikan hiasan rak buku orang yang sibuk dalam dunia
perpustakaannya sendiri. Kalau dia tidak keluar, dia tidak tahu juga
masalah Ummah ...(Kita ni, sibuk di rak pun tidak, di luar pun
tidak...)Ataupun sesiapa yang pakar teruskan pembacaan, yang
berkarisma duduk di tempat yang sepatutnya, hati mereka diikat
dengan Ukhuwwah dalam jamaah. Ilmu digunakan bukan disimpan.

Inilah dikatakan 'hikmah'. Rasulullah SAW pun membuat pendekatan
berbeza di Makkah dan Madinah....Imam Hassan al-Banna telah lama
meninggalkan kita, kita boleh tiru doktrin-doktrin ajaran beliau
namun kita masih terlalu jauh ketinggalan dalam menelah politik di
Malaysia dan keperluan mad'u di tempat kita. Kita MANJA.

>Istilah kejayaan adalah mengikut orientasi gerakan yang pelbagai.
Terdapat yang agresif, holistik, konseptual, progressif serta ada
yang melihat kejayaan melalui furu'-furu' tertentu dalam cabang
Islam...

>Samaada kekecewaan kepada pertembungan sistem antara jamaah atau
disebabkan obses melampau setiap ahli jamaah kepada method masing-
masing..

IZZAH:....Saya mahu kongsikan pendapat bekas Mufti Perak: " Pemimpin
ada kuasa, Ulama pula ada pengaruh." Di sini kita fahami bahawa
Ulama' yang mesti bangkit dengan penuh segar untuk menyebar pengaruh
Islam secara hakiki. Penguasa yang dipengaruhi Ulama pula boleh
mengadaptasi ilmu-ilmu tadi dengan baik demi kemakmuran dunia. Demi
kesejahteraan sejagat. Peperangan pun demi kesejahteraan. Tak perlu
bimbang selagi adanya pengaruh Ulama yang menjaga halatuju
peperangan itu supaya berlandaskan syariat dan diredhai Allah. Tapi
di mana Ulama' sebegitu?

Namun pembinaan fikrah mustahil dibuat berseorangan. Mesti
berjamaah. Ia datang dari hati-hati yang benar-benar diikat oleh
Allah, bukan bai'ah atau ukhuwwah zahir, tetapi batin. Mereka kenal
saudara seperjuangan mereka. Ini merentasi benua dan warna kulit.
Apatah lagi Jamaah. Paksaan untuk ber'intima' tidak perlu timbul
kerana ikhlas adalah penentu utama redha Allah. Saya ada jamaah
pilihan saya. Saya kasihkan mereka, tapi saya juga kasih sahabat-
sahabat saya dalam jamaah yang seperjuangan. Saya bebas selagi tiada
Khilafah Islamiyyah yang dilantik oleh Ummah ini. Sahabatku,
ukhuwwah lahir dari Iman. Titik.

>Seruan tersebut mungkin boleh diubah nadanya dengan menggalakkan
interaksi....

>Perbezaan pada saya perlu dilihat dari segi nilai falsafah atau
aliran pemikiran Islam yang dipegang, wasilahnya, methodologinya,
siapa pembawanya serta mengapa ijtihad cara dan langkah tersebut
digunakan perlu ditinjau.....

>Pada saya ijtihad asal ada keberkatannya dan wajar dipertahankan,
walaupun inovasi method mungkin perlu diberikan dan amal Islami
setiap jamaah perlu diberi nafas baru...Tanpa prinsip, budaya anarki
dan tanpa halatuju boleh berlaku.

IZZAH: Saya bersetuju. Memang itulah antara ciri Islam iaitu 'Sabat'
dan 'Murunah'. Ada peruntukan Quran, Sunnah, (Sabat) Ijma, Qiyas
(Murunah). Tetapi kita dah hilang Ijma' dan Qiyasnya, sebab kita
tiada khilafah. Sekarang kita sedang membina generasi yang boleh
memegang tampuk pemerintahan itulah, yang boleh memberi fatwa dan
memahami situasi masyarakat. Baguslah berjamaah! Ini latihan yang
paling praktikal... Moralnya ajarlah sahabat-sahabat tentang Islam,
kemudian ajak berjamaah kalau mereka berpandangan jauh untuk Iqamatu
al Din wa siyasah ad Dunya. Tapi sayang kalau mereka tak lepas
peringkat pertama, iaitu memahami fungsi mereka sebagai Muslim dan
tuntutan menegakkan daulah itu. Apa-apapun ilmu dulu...Ini untuk
elak 'cepat melatah' atau jadi keciciran belakang hari. Biar lambat
asal selamat.

>Pada saya pengharaman dan pengisytiharaan darurat di Malaya ada
kaitannya dengan kejayaan Zionis membina negara haram Israel pada
tahun yang sama dalam usaha membendung kebangkitan, baik daripada
aliran Islam mahupun sosialis dan nasionalis yang berbaur
kemanusiaan sejagat.... Ulama' Setanah Melayu....

>Untuk merdeka rusuhan telah berlaku dan kesemua pengikut ulama'
arab baru tersebut dibenteras oleh Sultan. Kelainan fikrah belum
jelas pada awal kerajaan Melayu Melaka dan jika berlaku ianya akan
menjadi terlalu kompleks ataupun terlalu dingin memandangkan isu
utama Melayu yang ada itu sendiri kebanyakkannya menyatukan Melayu.

>Kerjasama PAS dan PKPIM jelas dengan penubuhan KERPAS sebagai agen
pengkaderan pemimpin muda PAS daripada lubuk intelektual...

IZZAH: Nuruddin, Barakallahu fik...you've been very informative!
Betul, memang sejarah tak pernah menipu. Jom kita ciptakan sejarah
pula, supaya anak-anak akan datang dapat menyambung perjuangan ini.
Kita adalah mata rantai perjuangan orang-orang sebelum kita. Kalau
tidak berkesinambungan, bimbang anak-anak bermula dari 0 semula,
atau terkebelakang dalam memahami kehendak dunia yang serba
membangun. Betapa besar tugas kita. Bangunkan budaya Islam mengikut
waqi millenium.

>Istilah taadud jamaah (sekitar 1980an) (pluralisasi jamaah) mula
dinilai sebagai suatu yang bercanggah dengan aspirasi Islam walaupun
pada saya kupasan tajuk taadud jamaah perlu lebih diberi penekanan
kepada adab dan akhlak berlainan jamaah dan bukannya menghentam atau
menyalahkan gerakan Islam lain.

>Pendapat Dr. Yusuf Al Qaradhawi dalam kitabnya Fiqh Ad Daulah
mungkin ada benarnya dalam menilai isu kepelbagaian parti Islam,
organisasi dan gerakan dakwah yang bercambah kini. Padanya nilai
karismatik kepimpinan yang berlainan, serta fitrah manusia yang
pelbagai pendapat dan pemikiran perlu diraikan. Walaubagaimana pun
beliau tetap menegaskan perihal akhlak serta sikap toleransi yang
perlu ada disamping mengutamakan isu bersama berbanding kelainan
yang ada. Namun begitu saya perlu menghormati pendapat dan seruan
sesetengah pihak yang tidak boleh menerima kehadiran 'jamaah baru'
kerana keperitan 'berperang' sesama sendiri berbanding berperang
dengan musuh Islam sebenar.

IZZAH: Betul, saya senang menyorok dan lari dari rakan-rakan sama
atau berbeza jamaah, daripada berdepan dengan orang yang menyesakkan
pemikiran. Adab sesetengah mereka yang perangainya kurang
menyenangkan memecahkan kesatuan. Siapa yang tak suka kebaikan dan
ketenangan. Sekali lagi Ukhuwwah bunga Iman, air dan bajanya akhlaq
mulia.

>Gerakan tabligh yang dikatakan gerakan yang hanya mementingkan
amalan fadhilat semata-mata sebenarnya adalah gerakan yang berasal
daripada para muhaddisin India. Natijah daripada tekanan teruk
British terhadap umat Islam India, menyebabkan ulama' India membuat
ijtihad agar dakwah dilakukan secara lembut dan istiqamah. Tariqat
Chistiyyah sebenarnya menjadi asas pembinaan manhaj Tabligh.
Kedatangannya secara besar-besaran pada era 1960an telah mewarnai
dunia dakwah di Malaysia...

IZZAH: Kesian tabligh dihentam habis-habisan. Pengasas tabligh itu
sendiri agaknya sedang berbahagia dalam rahmat Allah dalam kubur
kerana amal jariah dan ilmu bermanfaat beliau. Amin. Sebab Allah tak
salahkan apa yang telah lepas kalau itulah kemapuan mereka. Kita ni
tak tahu lagi mana arah kita. Come on, life is too short to
criticise. We better make things work...Which is the hardest thing
to do. "Ya mak syaral jinni wal Insi inis tatak tum antanfuzu min
aqtarissa ma wati war ardhi fanfuzu, la tanfuzuna illa bisultan"-
Surah ar Rahman.

>Saya melihat ketidak terlibatan antara gerakan Islam berpunca
daripada pemikiran pendokongnya sendiri. Sikap obses, taqlid, tidak
berlapang dada atau ketidakfahaman tentang konsep taat dan intima'
itu sendiri yang menyebabkan kegagalan menghasilkan amal yang
berkesan....

IZZAH: Betul,sikap (akhlaq) kita. Contohnya takut-takut lepas
menulis ni, saya tengok TV berejam-jam atau lepas mengkomplen jamaah
lain saya tidur nyenyak-nyenyak sampai terlewat solat. Hati jadi
keras. Akhlaq pun tak terbina. Nauzubillah.

>Keterlibatan adalah perlu kerana berlainan pemikiran sehingga
memisahkan kerjasama Islam adalah suatu yang salah.

>Istilah kesatuan ummah adalah istilah yang hanya tercapai setelah
pembinaan individu muslim berlaku dan jamaah semestinya mempunyai
formulanya sendiri. Formula yang hakikatnya bukan dicipta oleh
golongan jahil. Formula yang bermula dengan liqa kecil, usrah atau
halaqah ilmiah ini akan membina individu secara perlahan-lahan
walaupun boleh dikatakan dogma perlu dihidangkan kepada mereka.

IZZAH: At this point, saya mengaku bahawa saya hanya dapat
melaksanakan amal Islami, bukan amal Jamai lagi kerana situasi saya
sebagai pensyarah baru di tempat baru dengan kawalan yang agak
maksima. Saya harap keadaan ini tidak berterusan. Tolong saya yer.
Adakah Usrah dapat berjalan dalam kepelbagaian fikrah dan identiti
yang masing-masing sorokkan? Saya sedang usahakan ini.

>Selepas jangkamasa tertentu, ahli tadi akan mendapat hidangan
saqafah dan keilmuan yang diperbesarkan, diperluas sehingga mereka
menjadi lebih akomondatif dan terbuka dalam memacu gerakan yang
memerlukan keterlibatan dengan aliran dan pemikiran yang lain.
Kerana itulah Islam tidak menghadkan marhalah (tingkatan) untuk
mencari ilmu. Hasilan selepas bertaqlid adalah mampu berijtihad.
Dalam gerakan Islam juga sama sahaja.

IZZAH: Sasaran saya lebih kepada umum, ahli belum tahu lagi. Saya
ingin menyasarkan sahabat seperjuangan yang walau sedikit tetapi
komited dan berkualiti. Bolehkah begitu?

>Keutuhan intima' bukan penghalang kepada pengimarahan amal Islami
gerakan lain. Keterlibatan dengan program gerakan Islam lain pula,
bukan suatu penyebab kepada keterhakisan nilai intima' kita kepada
sesuatu jamaah sekiranya kita memandang dengan lebih jauh lagi.

IZZAH: Betul. Jazakallahukhairan katheera.

Nur Khairul Izzah Hamzah
KUiTTHO Parit Raja
4/7/2006
3.30 petang

 


Posted at 11:18 pm by Pendita Bitara

 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments




Previous Entry Home Next Entry


Pendita Bitara

Kebangkitan Ummah bermula daripada kebangkitan minda dan paradigma.....
bukan suatu evolusi yang pasif...

PERJUANGAN BAHASA MELAYU


Bahasa Melayu bukan diperjuang secara ketaksuban etnik dan ras. Bukan bernada chauvinis yang sempit apatah lagi ingin menguja Bahasa ini sebagai adi bahasa yang menggugat bahasa lain. Bahasa ini adalah payung bagi keharmonian, interaksi dan bahasa ilmu bagi sebuah Negara bangsa bernama Malaysia. Dasar ini akan menjadikan perjuangan bahasa melayu diupayakan, sekata dan harmonis sekaligus mengekalkan bahasa peribumi dan kaum lain sebagai hak kekal bagi setiap kaum. Perjuangan bahasa dan sosiolingusitik adalah luas. Perjuangan bahasa bukan sekadar menolak PPSMI…ini kerja berat bagi yang mengaku warga Malaysia. Ini nada juang bagi memartabat eka bahasa kita.
(Pendita Bitara)




RENCAH HIDUP

Teks (penulisan) adalah wahana bagi masyarakat belajar.
Yang mana dari sini pengtahuan berganjak terus-menerus menuju kematangan.
Tanpa teks, peristiwa dan pengalaman akan ‘menguap’ ditelan waktu, untuk kemudian kita akan bertengkar tentang kebenaran peristiwa itu pada hari kemudian.
Tanpa teks kita tidak mampu memetik kearifan hidup.
Tanpa teks apakah yang dapat kita wariskan kepada anak cucu?”
( Shaharom TM Sulaiman dalam Buku Kekasih)

Bahasa adalah citra atma sesuatu bangsa, Bahasa adalah perlambangan nurani

A. Samad Said (sasterawan Negara)


Kerajaan melanggar Akta Bahasa pada 2003 (PPSMI), kerajaan melanggar Akta Bahasa pada 2009 dan akan terus melanggar sehingga 2017


.:Blog-Blog saya yang lain:.



PENTAS KAJI BUKU


LANDSKAP SIASAH

SKUAD PENYELAMAT AQIDAH (SPAQ)

JAISYU MUHAMMAD



.:Link Info:.:.


Harakah

Utusan

Berita Harian

Harian Metro

Buletin

Malaysiakini

Marhaen

.:Sederap Senada Sekata:.



saifulislam

Abdul Hadi Bin Alias (UTP)

Lirik Nasyid (Sahabatku Amni)

Puisi Nurani

Lindungan Bulan

Along Effendi

Diskusi Hati : Mujahidah Kustem (Sahabatku Amni)

Mujahidah UIA

Diari Mujahid

UBU

Fathi Reformist

Akmal Labu (Pendakwah Kontemporari)

.:NGO n Islamic Movement:.



PAS

Ikhwanul Muslimin


KEADILAN

JIM

KERSANI training

Terengganukini


Persatuan Ulama'


PAKSI

.:Jaringan Ilmiah:.



Bahan Tarbiah

Biografi Ulama' dan Tabiin

Komik dakwah

Sirah nabi berserta nota dan peta-peta

Ini Sejarah Kita ( Sejarah Khilafah Islam)

Download Kuliah Aqidah (Tuan Guru Abdul Hadi)

Rujukan Fiqh dan Syariah

Berita Umat Islam Antarabangsa (Islam NEWS Room)

nak MP3 Nasyid? Mai tekan sini....

Mari Kenal Ulama'

Mari Belajar Menulis Artikel dan Buku

Ummah Muslimin

MyKULIAH(MP3)

Rujukan Al Quran

Rujukan Hadis-hadis

Fatwa Al-Qaradhawi

Cintailah buku dan Bahasa kita

Marilah baca buku Terkini !! Update your mind..

.:Gegar Kampus:.



PMIUM bersamamu...


ISIUKM

PMIUTM Gegar Selatan

PKPIM

Ikatan Persaudaraan Jepun


Kepada Pengunjung yang ingin meneliti artikel-artikel yang lepas, sila cari melalui Kalender. Artikel mula dimasukkan pada 21 April 2006. Moga bermanfaat kepada kalian

.:Counter:.



online
hits since 21 April 2006







|+| TAJUK UTAMA |+|


1) Keutamaan Agen Muslih dalam Era Islam Kini Dalam Menempuh Aspek Khilafiyyah
2) Ancaman Islam LIberal....Sejarah Kembali Berulang
3) Falsafah Jundiyyah
4) Kelayuan Keintelektualan Dalam Gerakan Mahasiswa Islam
5) Asal Kekuatan Ummah Bermula Daripada Membaca...Suatu Saranan
6) Asal Rentak Politik Cina di Tanah Melayu
7) Mana Lagi Dhalalah??
8) Mahasiswa Perlukan Perenungan Sejenak
9) Analisa Mahasiswa Pasca 1998
10) Kronologi Gerakan Mahasiswa
11) Siapakah Sheikh Muhammad Arsyad Al Banjari?...
12) Demokrasi Dan Pemerintahan Islam
13) Tafsir Al-Fatihah(ayat 7)
14) Tafsir Al-Fatihah (ayat 6)
15) Tafsir Al-Fatihah (ayat 5)
16) Berfikir??
17) Tafsir Al-Fatihah (ayat 4)
18) Tafsir Al-Fatihah (ayat 2-3)
19) Tafsir Al-Fatihah (ayat 1)
20) Memurnikan Amal Jamaie
21) Hiburan Dan Muzik..Dan persimpangan
22) Keruntuhan Usmaniyyah..Pengenalan Sultan Terakhir Turki
23)Rasulullah..Saintis Sosial Dan Politik Terulung
24) Gambaran Umum Apa Itu Dakwah
25) Mahasiswa,Buku Dan Universiti
26) Pengajaran Surah Al-Hujurat
27) Nak Kopi??KOPISATU!!
28) Amerika VS Iran
29) Kilat..Takut Ada Tanda...
30) Isu Penghinaan Nabi...perlu tahu fakta
31) Falsafah Aliran Mistik
32) Nilai Sepunya Falsafah Yunani
33) Pengaruh Imperialis Terhadap Sejarah Kita
34) Puisi : Bukan Sengaja Ku Disini
35) Dasar Istihasan Sebagai Satu Sumber Hukum
36) Tawanan Fallujah : Rakyat Malaysia..
37)Teori etika antara Islam dan Barat
38) Riba Dan Beberapa Perbahasan Klasik
39) Realiti Kehidupan Barat
40) Kesan Penjajahan Terhadap Tradisi Keilmuan Islam
41) Hukum Akal Serta Hikmahnya Untuk Umat Islam kini...
42) Perbahasan Isu Penghinaan Nabi(2)
43) Tuduhan Pertama : Isu Perhambaan
44) Tuduhan Kedua : Rasulullah Pengganas
45) Tuduhan Ketiga : Rasulullah dengan Dasar Tertutupnya
46) Judas
47) Kitab Haji (Pertama)
48) Bab Haji (Kedua)
49)Tuduhan Keempat : Rasulullah Mendiskriminasi Wanita
50) Bab Haji (ketiga)
52) Media alternatif...media tradisi?
53) 'Tak Nak Kacau'...'Tak Nak Tegur'
54) Suka Duka Gerakan Islam Dunia
55) Kegopohan Jepun...
56) Bab Haji (4)
57)Politik Melayu Sebelum, Semasa Dan Selepas Perang
58) Kenapa Mahasiswa Kini Jahil Sirah?
59) Kebenaran Al Quran Dengan Sains Alam Sejagat
60)Alam dan Al Quran....
61) Kejadian Menusia Dalam Al-Quran
62) Bangsa Lain Menguasai Warisan Melayu Islam....Nasib Tulisan Jawi
63) Ramalan Rasulullah terhadap pasaran bebas
64) Bab Haji(5)
65) Tangisan Mereka Kering Sendiri Akhirnya...
66) Maju Dengan Buku...Buku Ada Auranya Sendiri...
67) Saya Sayaaaang...Kucing
68) Pengetahuan Kebudayaan;Satu Keperluan Mahasiswa
69) Sikap Kita Terhadap Isu Palestin dan Zionis
70) Dilema Mempertahankan Hak Istimewa Melayu
71) Cerita ni biasa je..saja nak cerita gak...
72) Semutal Lama...
73) Interaksi Gerakan Dakwah Malaysia
74)Umat Islam buta huruf..Islam bukan anti-intelek..
75) Respon terhadap tulisan Interaksi antara Jamaah
76) Islam dan Sosialisme
77)Peranan Tafsir Maudu'i dalam aplikasi Dakwah berkesan.
78)Usul Dan Furu', dikotomi yang mungkin dikelirukan...
79)Jihad terbuka..jaminan sosial...
80)Isu Aqidah..isu kita bersama
81)Plant Tindakan Terhadap ISU ISLAM
82)Memahami Unsur Dan Ciri Negara Islam
83)Islam : dikotomi kepercayaan dan pemikiran.
84)HAPUSKAN WTO !!
85)Monolog aku pada DIA
86)Mari membokot..bagaimana memboikot?
87)Campur tangan Amerika dalam operasi kristianisasi
88)Berdebat dalam kelas...
89)Berdebat dalam kelas...
90)FESKUM..medan latihan mahasiswa?
91)Edaran Khutbah Jumaat
92)Agama sebagai faktor penyatuan bukan perbalahan
93)Merdeka perlukan semangat patriotik...
94)Erti merdeka dalam erti minda yang realiti
95)Bab Haji 6
96)Sektor Pekerjaan Dan Ibadah
97)Perbahasan Isu Kalam Allah Menurut Tohawi....
98)Bab Haji 7
99)Keilmuan Politik dan Aplikasi; saranan Ulama' Tradisi
100) Bab Haji (8)
101) Bab Haji (9)
102) Pembongkaran Pemikiran Said Nursi Badiuzzaman
103) Qasad Yang sahih dan Ikhlas...
104) Sentimen anti jepun...menggagalkan normalisasi
105) Muniatul musolli (bahagian 1)
106) Muniatul Mosolli (bahagian kedua)
107) Menyediakan makanan untu keluarga si mati
108) Tafsir Al Bayan. (bahagian 1)
109) Benarkah agama lain diiktiraf?
110) Hukum-Hukum Dalam Islam (ilmu usuluddin)
111) Benarkah wujud Makhluk lain di Planet selain BUMI?
112) Hari Raya dalam Kosmo Melayu
113) Kedukaan Farah....Dalam kalangan yang durja
114)Gelaran Al Abtar
115) Ajaran Sesat
116) 3 suku dan hero tamil
117) Adakah malaikat tertakluk dalam syariat rasulullah
118) Tafsir Al Bayan (Bahagian 2)
119) Tafsir Al Bayan (bahagian 3)
120) Kitab bab Korban,aqiqah (part 1)
121) MUZIK?kenapa tiada ruang untuknya?
122) KEBANGKITAN MELAYU, RETORIKA ATAU SUATU WAHANA
123) REJIMEN KE-10 PKM MENGANUT KOMUNISME ATAU MENUNGGANG KOMUNISME?
124) Melayu Dan Raja bersendikan adat
125) Agenda Perpaduan Kaum; Agenda bersama
126) jalur Pemikiran Syed Qutb
127) Sayyid Sabiq Dan Fiqh As Sunnah
128) Reformis akan menjadi orthodoks akhirnya...
129) Sejarah Retro Merdeka yang kian dilupakan.
130)KEFARDHUAN MEMPELAJARI ASAL FALSAFAH DAN AQIDAH ILHAD DALAM MEMAHAMI KESESATAN IDEOLOGI MODEN1





<< July 2006 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

MEDAN BITARA:.


.

  • IKLANEKA
    INGIN MENGHANTAR ARTIKEL? INGIN BERKONGSI IDEA SERTA MEMBERI SARANAN? Email : jihadin82@yahoo.com





    Logo lama Universiti Malaya
    Universiti Terulung


  • KESINAMBUNGAN PENTING BLOG MUNAWWARAH
    Ingin berdiskusi secara ilmiah? Artikel ilmiah dan berada dalam komuniti ilmiah? Sila memasuki alam pendita_bitara@yahoogroups.com.....
    Masukkan alamat email:


    Powered by
    groups.yahoo.com




    Locations of visitors to this page


    Get your own playlist at snapdrive.net!
    DOWNLOAD LAGU SAYA

    REC017.WAV
    REC013.WAV
    REC014.WAV
    REC015.WAV
    selawat kompang.WAV
    REC016.WAV

    Saya menyediakan perkhidmatan sewa alatan muzik perkusi (ketuk) untuk kegunaan nasyid atau persembahan kesenian Islam-Melayu. Harga semestinya berpatutan serta perkhidmatan hantar alatan sewa ke tempat anda. Saya juga berpengalaman mengadakan latihan nasyid yang melibatkan latihan vokal berharmoni serta permainan alatan muzik perkusi di sekolah-sekolah serta institusi khas.

    Hubungi saya untuk maklumat serta pakej perkhidmatan yang saya sediakan. Bersedia untuk membantu agensi kerajaan atau NGO untuk menubuhkan pasukan nasyid yang berkemahiran. Harga dan khidmat istimewa untuk pelajar sekolah atau IPT. Hubungi 017 6291368 atau email : jihadin82@yahoo.com

    Penulis sambilan untuk Majalah Milenia Muslim, Farduain, Dian, Dewan Kosmik, Dewan Masyarakat dan beberapa media lain. Kini giat membentang kertas kerja isu umat Islam dalam dan luar negara untuk kefahaman masyarakat awam. Berminat untuk diskusi atau forum sila hubungi 017 6291368

  • If you want to be updated on this weblog Enter your email here:



    rss feed