Your Ad Here

Image hosting by Photobucket
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.: Juzuk Intelek jangan sesekali dilupakan walau kaki jauh meninggalkan gerbang kampus:.:.:.:.:.:.:.:.Biarkan cahaya kebangkitan menyinar, memenuhi citra yang Uzma.:.:.:.:.:.:.:.Mahasiswa dan Tradisi Kependitaan..ada Peranan yang tersendiri



Wednesday, April 26, 2006
Pengajaran Surah Al Hujurat...

 
 

AL_HUJURAT

Surah ke 49(juz 26)

-18 ayat : Madaniyyah

Oleh :Nurul Huda Bt Aziz @ Salim

Universiti Pendidikan Sultan Idris

Tanjung Malim

 

Diturunkan selepas surah AlMujaadalah.Sesetengah mufassirin menamakannya "Suratul akhlak"  kerana mengandungi didikan adab tertib dan budi pekerti  yang patut diamalkan.Al-Hujurat didefinisikan sebagai kamar atau bilik beradu yang dikaitkan dengan bilik-bilik isteri-isteri Rasulullah s.aw.

Tafsir Al-Hujurat :1

 Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

 

 

{1}

 

 

(1) Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mendahului Allah dan RasulNya dan bertakwalah kepada Allah.Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

 

Permulaan surah ini ditujukan khas buat orang-orang yang beriman.Di sini Allah menggunakan seruan yang membuatkan orang-orang yang dirinya tergolong dalam golongan ini terasa istimewa dan dihargai sebelum memberi arahan dan perintahNya. Betapa Allah amat memahami fitrah hamba-hambaNya.Ini jelas menunjukkan panggilan atau seruan sebenarnya banyak mempengaruhi emosi dan perasaan seseorang itu.Seruan pemujukan dengan bahasa yang cukup indah inilah yang mampu menjamin keterikatan mereka denganNya dan menjadikan mereka berperasaan bahawa merekalah yang bertanggungjawab sepenuhnya terhadap arahan itu.

 

Ayat ini menekankan supaya orang-orang mukmin tidak terburu-buru di dalam tindakan mereka sama ada dengan ucapan mahupun perbuatan untuk mendahului perintah Allah dan RasulNya.Dan tidak boleh menetapkan sesuatu hukum sebelum ada ketetapan dari Allah dan rasulNya.Ini bermakna di dalam menentukan hukum-hakam,kita tidak seharusnya memandai-mandai membuat keputusan sendiri tanpa merujuk kalam Allah dan hadis Nabi s.a.w. Inilah yang telah ditinggalkan oleh Rasulullah kepada umatnya di akhir zaman ini.Selagi mana mereka berpegang kepada keduanya maka mereka berada di jalan kebenaran.

 

Larangan ini kerana ditakuti mereka ini akan menghukum sesuatu yang tidak diizinkan oleh Allah dan rasulNya kerana Allah mendengar apa yang mereka ucapkan mahupun yang tersembunyi dalam hati.Perintah ini juga bermaksud supaya orang-orang yang beriman supaya jangan menyarankan sesuatu kepada Allah dan rasulNya sama ada hal yang berkaitan diri mereka,keluarga,dan masyarakat sekitar.Janganlah mereka membuat keputusan tanpa merujuk kepada ketetapan Allah dan RasulNya.

 

Muadz bin Jabal r.a. telah menjawab kepada Nabi s.a.w. apabila ditanya oleh baginda mengenai bagaimana caranya menghukum  :"Saya menghukum dengan kitab Allah,iaitu Al-Quranul karim.Tanya baginda lagi : "Jika engkau tidak mendapatinya dari kitab?" maka jawabnya saya menghukum dengan sunnah rasulNya,iaitu hadis. "Kalau engkau tidak mendapatinya di dalam hadis?"tanya Rasullullah s.a.w. lagi.Jawabnya: "Saya berijtihad sendiri yakni menghukum mengikkut pendapat saya sendiri".Kemudian Rasullullah s.a.w. menepuk dada Muadz (agar memenuhkannya dengan ilmu) lalu bersabda yang bermaksud:Segala puji bagi Allah yang telah memeberi kemudahan (taufik) kepada utusan Rasulullah yang menyebabkan Rasulullah pula redha."

Hadis Riwayat Ahmad,Abu Daud dan at-Tirmizi-

           

            Daripada hadis yang dinyatakan Muadz adalah salah seorang yang memahami ayat pertama ini dengan meletakkan pendapatnya hanyalah selepas al-Quran dan As-sunnah,maka termasuklah ia dalam golongan orang-orang yang dikatakan mendahulukan Allah dan rasulNya.

           

Ini merupakan adab dan tatatusila peribadi terhadap Allah dan Rasulullah s.a.w.Selain itu,ia juga merupakan satu garis panduan bagaimana cara sesuatu perintah itu sewajarnya disambut dan dilaksanakan.Ini turut menjelaskan antara prinsip-prinsip fundamental bagi perundangan Islam dan sekaligus dari segi pelaksanaannya.Dan ini tidak dapat dilaksanakan tanpa ketakwaan kepada Allah dari perasaan yang mendalam bahawa Allah itu Maha mendengar lagi Maha Mengetahui.

 

Di dalam kitab Nahjul Balaghah,ada menyebut yang bermaksud :"Bertakwalah kepada Allah sekalipun sedikit,dan jadikanlah perlindungan di antara kamu dengan Allah sekalipun tipis.Dan sekurang-kurang takwa ialah memelihara perkataannya daripada berkata : "Sekiranya Allah Taala menghalalkan apa yang diharamkan ini atau mengharamkan perkara yang dihalalkan".

 

Tafsir Al-Hujurat :2

Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

 

{2}

 

Hai orang2 yang beriman,janganlah kamu mengangkat suara kamu lebih tinggi daripada suara nabi,dan jangan kamu bersuara keras kepadanya dengan perkataan seperti kerasnya suara sebahagian kamu kepada sebahagian yang lain,supaya tidak hapus yakni pahala amalan kamu sedangkan kamu tidak sedar..(2)

 

   Dalam ayat kedua surah ini,Allah menjelaskan pula mengenai adab orang mukmin dengan Rasullullah s.a.w.  Allah mengajar orang mukmin supaya memuliakan Rasulullah dan menghormatinya bersesuaian dengan ketinggian kedudukan dan kemuliaan baginda.Hukum menghormati Rasulullah adalah wajib berdasarkan tafsiran ayat ini yang menyebut "La" iaitu jangan dan diikuti dengan fiil amar(suruhan) yang membawa maksud tegahan.

  Mereka diseru apabila bercakap dengan Rasulullah s.a.w. hendaklah merendahkan suara,jangan meninggikan atau mengangkat suara melebihi suara nabidan jangan mengeraskan perkataan kepadanya hingga melampau batas seperti ketika bercakap dengan orang kebanyakan.Jangan pula memanggil namanya sahaja sebagaimana yang dibuat sebahagian orang kepada sebahagian yang lain.Umpamanya dengan panggilan Ya Muhammad atau Hai Ahmad tetapi panggillah dengan perkataan yang sopan dan berbudi bahasa yang sesuai dengan pangkat atau jawatannya sebagai pesuruh Allah.

 

Sebab ayat diturunkan :

Ayat ini ditujukan kepada sebahagian orang dusun di pedalaman yang memanggil Nabi dengan menyeru namanya sahaja.Mereka tidak tahu hendak menghormati nabi.Perbuatan ini dikhuatiri akan menghilangkan pahala amalan tanpa disedari.Perbuatan tidak sopan terhadap nabi seperti memperkecilkan martabatnya boleh membawa kepada kufur yang akan menghilangkan pahala amalan.

 

Pada pandangan penulis,walaupun ayat ini dianggap satu perkara kecil atau remeh namun di sebaliknya mempunyai pengertian yang begitu mendalam.Jika kita fikirkan,pada realitinya seorang kekasih sudah tentu akan marah apabila kekasihnya dikutuk atau diperkecilkan oleh sesiapa.Namun,jika dilihat dalam ayat ini,Allah s.w.t. menegur dengan begitu halus orang-orang mukmin apabila mereka berkelakuan tidak sopan terhadap kekasih Nya (Rasulullah s.a.w.)Sedangkan Allah amat menyayangi kekasihnya namun Allah juga bersifat Maha Penyayang dan Pengasih terhadap orang-orang mukmin.

Jika Sang Raja harus dihormati hanya kerana keturunannya,Perdana Menteri disegani hanya kerana ketokohan pimpinannya menerajui negara apatah lagi Rasulullah yang menjadi perutusan antara Allah dan makhluknya.Ingatlah sahabat-sahabat sekalian,tanpa perjuangan baginda dan para sahabat,tanpa kasih sayang baginda kita hari ni tidak akan mampu mengecap nikmat utama dan terbesar iaitu nikmat ISLAM dan IMAN..

Wallahu'alam..

Tafsir Al-Hujurat :3

 

{3}

 

 

Sesungguhnya orang-orang yang merendahkan suaranya di sisi Rasulullah,mereka itulah orang-orang yang telah diuji hati mereka untuk takwa,mereka dapat pengampunan yang besar.(3)

 

   Iaitu sesungguhnya orang-orang yang hatinya telah diuji oleh Allah dengan bermacam-macam ujian dan cubaan yang berat,sehingga menjadi bersih dan jernih hati tersebut,lantaran sabar dan tabah menanggung penderitaan untuk melatihnya menjadi takwa,mereka itu akan diampuni dosa mereka dan diberi upah dengan pahala yang besar,iaitu syurga disebabkan merendahkan suara mereka dan adanya kepatuhan dan ketaatan mereka.

 

   Inilah sikap yang ditunjukkan oleh para sahabat sebagaimana yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. apabila turunnya firman Allah taala jangan kamu mengangkat suara kamu maka Saidina Abu Bakar berkata Demi allah,aku tidak akan mengangkat suara aku melaikan aku bercakap seperti aku bercakap kepada orang yang hendak diberikan sesuatu rahsia.Betapa Abu Bakar r.a amat patuh dan tunduk pada perintah Allah dalam apa jua perkara sekalipun.Inilah yang dinamakan takwa iaitu sebenar-benar iman tanpa sedikit keraguan.Begitulah juga para sahabat yang lain,mereka patuh dan tunduk terhadap firman Allah.Sikap mereka ini telah dipuji oleh Allah dan mereka itulah golongan yang telah berjaya di dalam ujiannya kerana mereka bertakwa kepada Allah.allah menyebut bahawa mereka telah mendapat keampunan dan pahala yang besar kerana patuh terhadap perintah dan berakhlak dengan akhlak yang mulia.

Jika dilihat para sahabat dahulu amat memuliakan Rasulullah s.a.w bukan setakat merendahkan suara malah sanggup menggadai nyawa demi nabi junjungan.Malahan banyak lagi kisah-kisah lain yang mengisahkan kepatuhan dan penghormatan yang diberikan oleh sahabat-sahabat kepada Rasulullah s.a.w.Dijelaskan dalam Fiqh Sirah 1 karangan Said Ramadhan Al-Buti di mana kisah yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari di dalam bab pakaian (di bawah tajuk perihal uban)di mana Ummu Salamah isteri Rasulullah telah menyimpan beberapa helai rambut baginda dalam botol atau sebagainya,dan akan dicampurkan dengan air yang digunakan para sahabat apabila sakit dengan harapan akan sembuh dan berkat.

 

     Jika dibandingkan dengan umat Islam zaman kini,di mana Islam hanyalah warisan keturunan bukan dijadikan sebagai addeen atau cara hidup,amatlah mengharukan kerana generasi sekarang masih ramai yang tidak mengenal siapa Rasulullah s.a.w apatah lagi untuk mengagungkannya.Rasulullah s.a.w hanya menjadi sebutan ketika sambutan maulidur rasul,itupun sekiranya mereka menyambutnya.Kisah Rasulullah s.a.w. hanya berhak diambil tahu oleh golongan yang faqih dalam agama bukan umat Islam keseluruhannya.Malahan sirah perjuangan Rasulullah yang diadaptasikan dalam kurikulum pendidikan sekolah sama ada di peringkat rendah,menengah atau tinggi hanya dipelajari untuk lulus di dalam peperiksaan bukan penghayatan yang sebenar-benarnya.

    Oleh itu,tidak menghairankan kenapa generasi sekarang tidak begitu meminati matapelajaran agama kerana mereka tidak sedar akan kewajipan memahami Islam itu secara keseluruhannya.Jika mahu ditudingkan jari,semua pihak harus dipersalahkan namun itu bukanlah satu langkah penyelesaian yang bijak.Kini,menjadi tanggungjawab bagi kita yang bergelar Daie atau mengaku sebagai pendakwah harus memainkan peranan masing-masing,walaupun hakikatnya kita sendiri masih belum memahami cabang-cabang Islam kesemuanya namun bukanlah bermakna kita tidak harus menyampaikan.Mungkin dengan huraian ayat yang telah disebutkan di atas ini iatu mengenai keistimewaan dan kemuliaan Rasulullah s.a.w ini kita harus bermula.

 

Wallahualam

-pengemis cinta Ilahi,perindu syahid abadi-                                                                                             To be continue 

 

Tafsir Al-Hujurat :4

 

{4}

 

 

Sesungguhnya orang-orang yang memanggil engkau (ya Muhammad) di luar bilik-bilikmu kebanyakan mereka tidak berakal.(4)

 

     Allah mencela perangai setengah orang-orang dusun di pedalaman yang datang menemui nabi s.a.w. dengan cara tidak sopan.Betapa mereka lakukan sedemikian,sedangkan di dalam bilik-bilik itu terdapat isteri-isteri baginda tinggal,yang sewaktu-waktu mereka inginkan rehat dan ketenteraman bersama-sama dengan Nabi s.a.w.

 

    Sesungguhnya kebanyakan mereka berbuat demikian itu tidak berakal,yakni jahil tentang kewajipan mereka memulia dan menghormati nabi.dan jika akal telah tiada,maka hilanglah peradaban.

 

    Mengikut al-Baidhowi adalah dikatakan bahawa orang yang dipanggil oleh Uyainah bin Husoin dan al-Aqro bin Habis iaitu Rasulullah s.a.w. yang mereka datangi bersama rombongan seramai 70 orang dari suku Bani Tamim semasa mereka berkunjung,waktu itu sebelah tengahari sedang baginda itu tidur-mereka berteriak Ya Muhammad!Marilah keluar menemui kami.

 

    Sepatutnya mereka tidak berteriak dengan suara yang begitu kuat dan dengan bahasa yang kasar sebegitu.Sewajarnya mereka memanggil dengan panggilan sanjungan atau yang baik seperti Ya Rasulullah atau Ya Nabiyallah,bukan seperti mereka memanggil kawan-kawan mereka dan bukan dengan mengangkat suara yang kuat.Apatah lagi pada waktu itu,baginda sedang berehat dan perbuatan yang ditunjukkan oleh mereka amatlah dikeji.Mereka tidak berakhlak dan jahil mengenai tatatertib dalam Islam.

 

     Mengikut sejarah orang-orang Badwi memang terkenal dengan sikap keras mereka.Telatah dan perangai orang badwi Banyak diceritakan dalam hadis-hadis Rasulullah s.a.w.

 

         

p/s : time kasih sebab sudi membaca tulisan saye.....jumpe lagi,

wassalam..... Wink                                                                                 

Posted at 12:54 pm by Pendita Bitara

mulberry handbags uk
May 17, 2012   05:28 PM PDT
 
In last weeks Economist, there's a semi-decent article on reading sentiment from large masses of anecdotal data (tweets, mainly).,361254,http://munawwarah.blogdrive.com/archive/28.html
mohd safuan noordin
October 19, 2011   03:10 AM PDT
 
surah hujarat ayat 12 takde??
adEebah~
January 20, 2011   03:33 PM PST
 
salam..mohon share
qlate
August 25, 2010   01:07 PM PDT
 
buatkan ayat ke-13 2 ek..hehe
Name
July 30, 2010   01:43 PM PDT
 
bleh x awk wt tafsir ayat 13 surah al hujurat?
Name
July 21, 2010   11:24 PM PDT
 
terima kasih byk2 kpd tfsiran2 d ats, sy amik utk rjukan. mga smua mndpt mnfaat dr nya.
Name
February 26, 2010   12:25 AM PST
 
sy copy :)
mardhiah
August 27, 2008   10:37 PM PDT
 
saye amik tulisan awk nie.
time kasih!
cume lagi bagos kalau panjangkan lagi tafsiran ayat nie hingga ke ayat 7 sekurang-kurang nye.
anyway, time kasih!!
Name
May 4, 2008   09:13 PM PDT
 
saya amik tulisan awak nie..t.kasih
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments




Previous Entry Home Next Entry


Pendita Bitara

Kebangkitan Ummah bermula daripada kebangkitan minda dan paradigma.....
bukan suatu evolusi yang pasif...

PERJUANGAN BAHASA MELAYU


Bahasa Melayu bukan diperjuang secara ketaksuban etnik dan ras. Bukan bernada chauvinis yang sempit apatah lagi ingin menguja Bahasa ini sebagai adi bahasa yang menggugat bahasa lain. Bahasa ini adalah payung bagi keharmonian, interaksi dan bahasa ilmu bagi sebuah Negara bangsa bernama Malaysia. Dasar ini akan menjadikan perjuangan bahasa melayu diupayakan, sekata dan harmonis sekaligus mengekalkan bahasa peribumi dan kaum lain sebagai hak kekal bagi setiap kaum. Perjuangan bahasa dan sosiolingusitik adalah luas. Perjuangan bahasa bukan sekadar menolak PPSMIini kerja berat bagi yang mengaku warga Malaysia. Ini nada juang bagi memartabat eka bahasa kita.
(Pendita Bitara)




RENCAH HIDUP

Teks (penulisan) adalah wahana bagi masyarakat belajar.
Yang mana dari sini pengtahuan berganjak terus-menerus menuju kematangan.
Tanpa teks, peristiwa dan pengalaman akan menguap ditelan waktu, untuk kemudian kita akan bertengkar tentang kebenaran peristiwa itu pada hari kemudian.
Tanpa teks kita tidak mampu memetik kearifan hidup.
Tanpa teks apakah yang dapat kita wariskan kepada anak cucu?
( Shaharom TM Sulaiman dalam Buku Kekasih)

Bahasa adalah citra atma sesuatu bangsa, Bahasa adalah perlambangan nurani

A. Samad Said (sasterawan Negara)


Kerajaan melanggar Akta Bahasa pada 2003 (PPSMI), kerajaan melanggar Akta Bahasa pada 2009 dan akan terus melanggar sehingga 2017


.:Blog-Blog saya yang lain:.



PENTAS KAJI BUKU


LANDSKAP SIASAH

SKUAD PENYELAMAT AQIDAH (SPAQ)

JAISYU MUHAMMAD



.:Link Info:.:.


Harakah

Utusan

Berita Harian

Harian Metro

Buletin

Malaysiakini

Marhaen

.:Sederap Senada Sekata:.



saifulislam

Abdul Hadi Bin Alias (UTP)

Lirik Nasyid (Sahabatku Amni)

Puisi Nurani

Lindungan Bulan

Along Effendi

Diskusi Hati : Mujahidah Kustem (Sahabatku Amni)

Mujahidah UIA

Diari Mujahid

UBU

Fathi Reformist

Akmal Labu (Pendakwah Kontemporari)

.:NGO n Islamic Movement:.



PAS

Ikhwanul Muslimin


KEADILAN

JIM

KERSANI training

Terengganukini


Persatuan Ulama'


PAKSI

.:Jaringan Ilmiah:.



Bahan Tarbiah

Biografi Ulama' dan Tabiin

Komik dakwah

Sirah nabi berserta nota dan peta-peta

Ini Sejarah Kita ( Sejarah Khilafah Islam)

Download Kuliah Aqidah (Tuan Guru Abdul Hadi)

Rujukan Fiqh dan Syariah

Berita Umat Islam Antarabangsa (Islam NEWS Room)

nak MP3 Nasyid? Mai tekan sini....

Mari Kenal Ulama'

Mari Belajar Menulis Artikel dan Buku

Ummah Muslimin

MyKULIAH(MP3)

Rujukan Al Quran

Rujukan Hadis-hadis

Fatwa Al-Qaradhawi

Cintailah buku dan Bahasa kita

Marilah baca buku Terkini !! Update your mind..

.:Gegar Kampus:.



PMIUM bersamamu...


ISIUKM

PMIUTM Gegar Selatan

PKPIM

Ikatan Persaudaraan Jepun


Kepada Pengunjung yang ingin meneliti artikel-artikel yang lepas, sila cari melalui Kalender. Artikel mula dimasukkan pada 21 April 2006. Moga bermanfaat kepada kalian

.:Counter:.



online
hits since 21 April 2006







|+| TAJUK UTAMA |+|


1) Keutamaan Agen Muslih dalam Era Islam Kini Dalam Menempuh Aspek Khilafiyyah
2) Ancaman Islam LIberal....Sejarah Kembali Berulang
3) Falsafah Jundiyyah
4) Kelayuan Keintelektualan Dalam Gerakan Mahasiswa Islam
5) Asal Kekuatan Ummah Bermula Daripada Membaca...Suatu Saranan
6) Asal Rentak Politik Cina di Tanah Melayu
7) Mana Lagi Dhalalah??
8) Mahasiswa Perlukan Perenungan Sejenak
9) Analisa Mahasiswa Pasca 1998
10) Kronologi Gerakan Mahasiswa
11) Siapakah Sheikh Muhammad Arsyad Al Banjari?...
12) Demokrasi Dan Pemerintahan Islam
13) Tafsir Al-Fatihah(ayat 7)
14) Tafsir Al-Fatihah (ayat 6)
15) Tafsir Al-Fatihah (ayat 5)
16) Berfikir??
17) Tafsir Al-Fatihah (ayat 4)
18) Tafsir Al-Fatihah (ayat 2-3)
19) Tafsir Al-Fatihah (ayat 1)
20) Memurnikan Amal Jamaie
21) Hiburan Dan Muzik..Dan persimpangan
22) Keruntuhan Usmaniyyah..Pengenalan Sultan Terakhir Turki
23)Rasulullah..Saintis Sosial Dan Politik Terulung
24) Gambaran Umum Apa Itu Dakwah
25) Mahasiswa,Buku Dan Universiti
26) Pengajaran Surah Al-Hujurat
27) Nak Kopi??KOPISATU!!
28) Amerika VS Iran
29) Kilat..Takut Ada Tanda...
30) Isu Penghinaan Nabi...perlu tahu fakta
31) Falsafah Aliran Mistik
32) Nilai Sepunya Falsafah Yunani
33) Pengaruh Imperialis Terhadap Sejarah Kita
34) Puisi : Bukan Sengaja Ku Disini
35) Dasar Istihasan Sebagai Satu Sumber Hukum
36) Tawanan Fallujah : Rakyat Malaysia..
37)Teori etika antara Islam dan Barat
38) Riba Dan Beberapa Perbahasan Klasik
39) Realiti Kehidupan Barat
40) Kesan Penjajahan Terhadap Tradisi Keilmuan Islam
41) Hukum Akal Serta Hikmahnya Untuk Umat Islam kini...
42) Perbahasan Isu Penghinaan Nabi(2)
43) Tuduhan Pertama : Isu Perhambaan
44) Tuduhan Kedua : Rasulullah Pengganas
45) Tuduhan Ketiga : Rasulullah dengan Dasar Tertutupnya
46) Judas
47) Kitab Haji (Pertama)
48) Bab Haji (Kedua)
49)Tuduhan Keempat : Rasulullah Mendiskriminasi Wanita
50) Bab Haji (ketiga)
52) Media alternatif...media tradisi?
53) 'Tak Nak Kacau'...'Tak Nak Tegur'
54) Suka Duka Gerakan Islam Dunia
55) Kegopohan Jepun...
56) Bab Haji (4)
57)Politik Melayu Sebelum, Semasa Dan Selepas Perang
58) Kenapa Mahasiswa Kini Jahil Sirah?
59) Kebenaran Al Quran Dengan Sains Alam Sejagat
60)Alam dan Al Quran....
61) Kejadian Menusia Dalam Al-Quran
62) Bangsa Lain Menguasai Warisan Melayu Islam....Nasib Tulisan Jawi
63) Ramalan Rasulullah terhadap pasaran bebas
64) Bab Haji(5)
65) Tangisan Mereka Kering Sendiri Akhirnya...
66) Maju Dengan Buku...Buku Ada Auranya Sendiri...
67) Saya Sayaaaang...Kucing
68) Pengetahuan Kebudayaan;Satu Keperluan Mahasiswa
69) Sikap Kita Terhadap Isu Palestin dan Zionis
70) Dilema Mempertahankan Hak Istimewa Melayu
71) Cerita ni biasa je..saja nak cerita gak...
72) Semutal Lama...
73) Interaksi Gerakan Dakwah Malaysia
74)Umat Islam buta huruf..Islam bukan anti-intelek..
75) Respon terhadap tulisan Interaksi antara Jamaah
76) Islam dan Sosialisme
77)Peranan Tafsir Maudu'i dalam aplikasi Dakwah berkesan.
78)Usul Dan Furu', dikotomi yang mungkin dikelirukan...
79)Jihad terbuka..jaminan sosial...
80)Isu Aqidah..isu kita bersama
81)Plant Tindakan Terhadap ISU ISLAM
82)Memahami Unsur Dan Ciri Negara Islam
83)Islam : dikotomi kepercayaan dan pemikiran.
84)HAPUSKAN WTO !!
85)Monolog aku pada DIA
86)Mari membokot..bagaimana memboikot?
87)Campur tangan Amerika dalam operasi kristianisasi
88)Berdebat dalam kelas...
89)Berdebat dalam kelas...
90)FESKUM..medan latihan mahasiswa?
91)Edaran Khutbah Jumaat
92)Agama sebagai faktor penyatuan bukan perbalahan
93)Merdeka perlukan semangat patriotik...
94)Erti merdeka dalam erti minda yang realiti
95)Bab Haji 6
96)Sektor Pekerjaan Dan Ibadah
97)Perbahasan Isu Kalam Allah Menurut Tohawi....
98)Bab Haji 7
99)Keilmuan Politik dan Aplikasi; saranan Ulama' Tradisi
100) Bab Haji (8)
101) Bab Haji (9)
102) Pembongkaran Pemikiran Said Nursi Badiuzzaman
103) Qasad Yang sahih dan Ikhlas...
104) Sentimen anti jepun...menggagalkan normalisasi
105) Muniatul musolli (bahagian 1)
106) Muniatul Mosolli (bahagian kedua)
107) Menyediakan makanan untu keluarga si mati
108) Tafsir Al Bayan. (bahagian 1)
109) Benarkah agama lain diiktiraf?
110) Hukum-Hukum Dalam Islam (ilmu usuluddin)
111) Benarkah wujud Makhluk lain di Planet selain BUMI?
112) Hari Raya dalam Kosmo Melayu
113) Kedukaan Farah....Dalam kalangan yang durja
114)Gelaran Al Abtar
115) Ajaran Sesat
116) 3 suku dan hero tamil
117) Adakah malaikat tertakluk dalam syariat rasulullah
118) Tafsir Al Bayan (Bahagian 2)
119) Tafsir Al Bayan (bahagian 3)
120) Kitab bab Korban,aqiqah (part 1)
121) MUZIK?kenapa tiada ruang untuknya?
122) KEBANGKITAN MELAYU, RETORIKA ATAU SUATU WAHANA
123) REJIMEN KE-10 PKM MENGANUT KOMUNISME ATAU MENUNGGANG KOMUNISME?
124) Melayu Dan Raja bersendikan adat
125) Agenda Perpaduan Kaum; Agenda bersama
126) jalur Pemikiran Syed Qutb
127) Sayyid Sabiq Dan Fiqh As Sunnah
128) Reformis akan menjadi orthodoks akhirnya...
129) Sejarah Retro Merdeka yang kian dilupakan.
130)KEFARDHUAN MEMPELAJARI ASAL FALSAFAH DAN AQIDAH ILHAD DALAM MEMAHAMI KESESATAN IDEOLOGI MODEN1





<< April 2006 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

MEDAN BITARA:.


.

  • IKLANEKA
    INGIN MENGHANTAR ARTIKEL? INGIN BERKONGSI IDEA SERTA MEMBERI SARANAN? Email : jihadin82@yahoo.com





    Logo lama Universiti Malaya
    Universiti Terulung


  • KESINAMBUNGAN PENTING BLOG MUNAWWARAH
    Ingin berdiskusi secara ilmiah? Artikel ilmiah dan berada dalam komuniti ilmiah? Sila memasuki alam pendita_bitara@yahoogroups.com.....
    Masukkan alamat email:


    Powered by
    groups.yahoo.com




    Locations of visitors to this page


    Get your own playlist at snapdrive.net!
    DOWNLOAD LAGU SAYA

    REC017.WAV
    REC013.WAV
    REC014.WAV
    REC015.WAV
    selawat kompang.WAV
    REC016.WAV

    Saya menyediakan perkhidmatan sewa alatan muzik perkusi (ketuk) untuk kegunaan nasyid atau persembahan kesenian Islam-Melayu. Harga semestinya berpatutan serta perkhidmatan hantar alatan sewa ke tempat anda. Saya juga berpengalaman mengadakan latihan nasyid yang melibatkan latihan vokal berharmoni serta permainan alatan muzik perkusi di sekolah-sekolah serta institusi khas.

    Hubungi saya untuk maklumat serta pakej perkhidmatan yang saya sediakan. Bersedia untuk membantu agensi kerajaan atau NGO untuk menubuhkan pasukan nasyid yang berkemahiran. Harga dan khidmat istimewa untuk pelajar sekolah atau IPT. Hubungi 017 6291368 atau email : jihadin82@yahoo.com

    Penulis sambilan untuk Majalah Milenia Muslim, Farduain, Dian, Dewan Kosmik, Dewan Masyarakat dan beberapa media lain. Kini giat membentang kertas kerja isu umat Islam dalam dan luar negara untuk kefahaman masyarakat awam. Berminat untuk diskusi atau forum sila hubungi 017 6291368

  • If you want to be updated on this weblog Enter your email here:



    rss feed