Your Ad Here

Image hosting by Photobucket
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.: Juzuk Intelek jangan sesekali dilupakan walau kaki jauh meninggalkan gerbang kampus:.:.:.:.:.:.:.:.Biarkan cahaya kebangkitan menyinar, memenuhi citra yang Uzma.:.:.:.:.:.:.:.Mahasiswa dan Tradisi Kependitaan..ada Peranan yang tersendiri



Thursday, October 19, 2006
Hukum-Hukum Dalam Islam (ilmu usuluddin)

HUKUM-HUKUM DI DALAM ISLAM (HURAIAN RINGKAS)

 

Sebagai mukallaf yang mendapat bebanan syarak, maka kita sewajarnya mengetahui turutan hukum-hukum yang perlu diketahui sebagai panduan perlaksanaan kehidupan kita. Sebagai contoh disini, penulis sediakan sedikit gambaran ringkas hukum-hukum yang disusun oleh ulama' usuluddin aliran kalam (ulama' Khalaf). Perlu diketahui cangkupan usuluddin bukan sekadar ilmu tauhid, sebaliknya turut merangkumi, usul ahkam, usul tafsir dan hadis, ilmu alat dan sebagainya. Untuk memudahkan pelajar-pelajar baru kitab-kitab lama, dirasakan bahan ini bermanfaat.

 

Mukallaf akan mendapat 3 hukum dalam hidupnya.

  • Hukum Syarak
  • Hukum Akal
  • Hukum Adat

 

Maksud Hukum : Isbatu Amrin Li Amrin Au Nafyuhu A'nhu

(Menetapkan sesuatu perkara kepada sesuatu atau menafikan suatu itu daripadanya)

 

1)    Hukum Syarak : Khitabullah Al Muaa'lliqi Biafa'li Al Mukallafin Bittolabi Awil Ibahah Awil Wa'dhi' Lahuma

(Titah perintah Allah yang tergantung dengan perbuatan orang-orang yang mukallaf dengan tuntutan atau keharusan atau pun hantaran bagi keduanya).

 

1.1)           Hukum taklifi : Perkara yang dibebankan kepada setiap manusia berakal dan mukallaf.

1.1.1)                Wajib = Tolabul amri

1.1.2)                Sunat = Tolabul Amri

1.1.3)                Haram = Tolabul Nahyi

1.1.4)                Makruh = Tolabul Nahyi

1.1.5)                Jaiz (harus) = Ibahah

 

1.2)         Hukum Wadhi'y (tempat sasaran hukum)

 

1.2.1) Sebab (contohnya sebab sembanhyang adalah masuk waktu)

1.2.2) Syarat

1.2.3) mani' (penegahan)

1.2.4) Sah

1.2.5) Batal

 

Perkaitan hukum taklifi dengan hukum Wadhi'y

 

1)     Wajib

·         Sebab wajib

·         Syarat wajib

·         Sah wajib

·         Mani' wajib

·         Batal wajib

 

2)     Haram

·         Sebab haram

·         Syarat haram

·         Sah haram

·         Mani' haram

·         Batal haram

 

3)     Sunat

·         Sebab sunat

·         Syarat sunat

·         Sah sunat

·         Mani' sunat

·         Batal sunat

 

4)     makruh

·         Sebab makruh

·         Syarat makruh

·         Sah makruh

·         Mani' makruh

·         Batal makruh

 

5)     Harus

·         Sebab harus

·         Syarat harus

·         Sah harus

·         Mani' harus

·         Batal harus

 

2)    Hukum Akal : Isbatu Amrin Li Amrin Au Nafyuhu A'nhu Min Ghiari Takarrurin Wa La Wadhi'n Waadhi'n

(Menetapkan sesuatu perkara bagi suatu perkara atau menafikan suatu perkara itu daripadanya tanpa berulang-ulang percubaan dan tiada hantaran yang menghantaran)

 

2.1 Wajib Akal : perkara yang tidak diterima akal ketiadannya seperti wujud Allah, wajib ayah tua daripada anak.

 

2.2 Mustahil akal : Perkara yang tidak diterima akal adanya seperti binasanya Allah, Allah beranak, anak melahirkan ibunya, masa kembali ke masa silam.

 

2.3 Jaiz Akal : Perkara yang diterima adanya atau tiadanya seperti adanya alam ini kerana harus Allah membuat alam, harus jirim (material) bergerak atau  diam.

 

3)    Hukum Adat : Menetapkan ikatan ada atau tiada diantara suatu perkara dengan perkara yang lain dengan perantaraan berulang-ulang percubaan serta sah tiada menyamai penetapan tersebut. Juga tiada memberi kesan di antara satu sama lain pada kedua perkara tersebut.

Contoh : Misalan tambatan ada makan dengan adanya kenyang. Dicuba berulang-ulang 3 kali makan dan didapati kenyang, serta dicuba tahan makan sebanyak 3 kali dan didapati lapar. Akan tetapi keduanya iaitu makan dan lapar adalah tiada bergantungan kerana Allah yang memberi kesan kenyang dengan adanya makan.

 

3.1 ) Ikatan antara ada dengan ada : ada kenyang dengan adanya makan.

3.2) Ikatan antara tiada dengan tiada : tiada belajar dengan tiada pandai.

3.3) Ikatan ada dengan tiada : Ada sejuk dengan tiadanya selimut/api. Ada pandai dengan tiadanya sikap sombong.

3.4) Ikatan antara tiada dengan ada : Tiada hangus dengan ada penegahan kebakaran seperti lembapan atau air.

 

Nota : ketiga hukum inilah yang memandu manusia menjalani hidup sebagai manusia dan juga bertindak sebagai agen untuk pemahaman sifat dan keagungan Allah SWT. Hnya yang faham sahaja akan dapat mempelajari kehebatan sifat dan keunggulan nama-nama Allah.

 

 

Syariat Islam

 

Syariat Islam merangkumi semua hukum-hukum syarak yang berkaitan dengan akidah, akhlak dan ibadah atau muamalah. Syariat adalah beradasarkan wahyu ilahi, maka tiada ada tempat bagi pemikiran manusia campur tangan dengannya bahkan wajib manusia mematuhinya. Syariat adalah konseptual dan tamat syariat apabila tamatnya risalah yang dibawa Rasulullah SAW dengan kewafatan baginda. Antara contoh syariat adalah seperti wajibnya bersolat.

 

Fiqh

 

Fiqh bermaksud kefahaman. Faham disini adalah faham para ulama' yang berkelayakan dan berautoriti meneliti dalil-dalil untuk mengeluarkan hukum dan fatwa yang tiada dalam Al Quran dan Hadis. Fiqh juga adalah suatu kefahaman kepada dalil-dalil menurut kepintaran dan kepakaran ulama' serta difahamkan mengikut uruf dan adat persekitaran. Fiqh adalah amali kepada syariat itu. Sebagai contoh kefahama yang pelbagai para ulama' dalam hal wuduk dan persoalan haidh. Walaubagaimana pun fiqh ada yang tidak boleh diijtihad lagi seperti kekalnya bilangan waktu solat dan fiqh yang boleh diijtihad seperti cara-cara berjual beli yang pelbagai mengikut mazhab yang berlainan. Boleh diingkari sekiranya kita mengetahui dalil yang lebih baik atau mempunyai keyakinan kepada fatwa yang lebih tinggi maslahahnya. Fiqh bersifat kontekstual atau berdasarkan perubahan uruf, adat, cara hidup dan sosial i masyarakat.

 

Syariat adalah mengikut Al Quran Dan Hadis secara mutlak.

 

Mengikut atau menuruti langkah  Ulama' (dalam hal Fiqh) adalah bermakna mengikut Al Quran Dan Hadis selagi mana :

  • Ulama' berftwa dengan mengikut Dalil zahir Al Quran Dan Hadis
  • Ulama' berfatwa dengan mengikut semangat dan gagasan Al Quran dan Hadis
  • Ulama' berfatwa tidak bercanggah dengan Dalil Al Quran dan Hadis
  • Ulama' berfatwa tidak bercanggah dengan semangat dan maqasid Al Quran dan Hadis.

Kesimpulan : Segala ringkasan ini akan memudahkan lagi pembelajaran secara umum akan ilmu usuluddin, ilmu kalam serta ilmu fiqh secara menyeluruh.

 

Rujukan :

4)    Ringkasan Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah Asyairah dan Maturidyyah, Ustaz Abdul Rauf Bahanji, Pondok Tampin (Naqsyabandiy).

5)    Pengantar Syariat Islam, Ustaz Mohd. Salleh Ahmad, 1999,Kuala Lumpur.

 

Disediakan oleh :

Muhammad Nuruddin Bashah

UM 2006

26 Ramadhan 1427             

jihadin82@yahoo.com

 

Posted at 03:19 am by Pendita Bitara

Name
September 14, 2014   01:05 PM PDT
 
terima kasih di ats pencerahan ini
blackhawk
February 1, 2014   01:41 PM PST
 
terima kasih atas infonya [URL=http://dewasbobet.com/agen-sbobet-online/]dewasbobet[/URL]
blackhawk
February 1, 2014   01:40 PM PST
 
Posting yang sangat baik, <a href="http://dewasbobet.com/agen-sbobet-online/">dewasbobet</a>
north face outlet
November 25, 2012   05:10 PM PST
 
Nice, and thanks for sharing this info with us.Good Luck!,569791,http://munawwarah.blogdrive.com/archive/135.html
Nameidyadha
November 15, 2012   03:42 PM PST
 
ade xcontoh wajib dalam muamalat..
farid
March 22, 2012   03:50 PM PDT
 
terimakasih ilmunya.....
farid afriyanto
March 10, 2012   10:30 AM PST
 
tambah ilmu nih saya......
redzha
March 2, 2010   04:12 PM PST
 
Saudara kata
Mukallaf akan mendapat 3 hukum dalam hidupnya.

* Hukum Syarak
* Hukum Akal
* Hukum Adat

Saya nak tanyalah sepanjang saya hidup tak pernah lak sesiapa bagi saya 3 hukum tu. Saya nak tahu ni siapa yang bagi hukum tu kat kita?

 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments




Previous Entry Home Next Entry


Pendita Bitara

Kebangkitan Ummah bermula daripada kebangkitan minda dan paradigma.....
bukan suatu evolusi yang pasif...

PERJUANGAN BAHASA MELAYU


Bahasa Melayu bukan diperjuang secara ketaksuban etnik dan ras. Bukan bernada chauvinis yang sempit apatah lagi ingin menguja Bahasa ini sebagai adi bahasa yang menggugat bahasa lain. Bahasa ini adalah payung bagi keharmonian, interaksi dan bahasa ilmu bagi sebuah Negara bangsa bernama Malaysia. Dasar ini akan menjadikan perjuangan bahasa melayu diupayakan, sekata dan harmonis sekaligus mengekalkan bahasa peribumi dan kaum lain sebagai hak kekal bagi setiap kaum. Perjuangan bahasa dan sosiolingusitik adalah luas. Perjuangan bahasa bukan sekadar menolak PPSMI…ini kerja berat bagi yang mengaku warga Malaysia. Ini nada juang bagi memartabat eka bahasa kita.
(Pendita Bitara)




RENCAH HIDUP

Teks (penulisan) adalah wahana bagi masyarakat belajar.
Yang mana dari sini pengtahuan berganjak terus-menerus menuju kematangan.
Tanpa teks, peristiwa dan pengalaman akan ‘menguap’ ditelan waktu, untuk kemudian kita akan bertengkar tentang kebenaran peristiwa itu pada hari kemudian.
Tanpa teks kita tidak mampu memetik kearifan hidup.
Tanpa teks apakah yang dapat kita wariskan kepada anak cucu?”
( Shaharom TM Sulaiman dalam Buku Kekasih)

Bahasa adalah citra atma sesuatu bangsa, Bahasa adalah perlambangan nurani

A. Samad Said (sasterawan Negara)


Kerajaan melanggar Akta Bahasa pada 2003 (PPSMI), kerajaan melanggar Akta Bahasa pada 2009 dan akan terus melanggar sehingga 2017


.:Blog-Blog saya yang lain:.



PENTAS KAJI BUKU


LANDSKAP SIASAH

SKUAD PENYELAMAT AQIDAH (SPAQ)

JAISYU MUHAMMAD



.:Link Info:.:.


Harakah

Utusan

Berita Harian

Harian Metro

Buletin

Malaysiakini

Marhaen

.:Sederap Senada Sekata:.



saifulislam

Abdul Hadi Bin Alias (UTP)

Lirik Nasyid (Sahabatku Amni)

Puisi Nurani

Lindungan Bulan

Along Effendi

Diskusi Hati : Mujahidah Kustem (Sahabatku Amni)

Mujahidah UIA

Diari Mujahid

UBU

Fathi Reformist

Akmal Labu (Pendakwah Kontemporari)

.:NGO n Islamic Movement:.



PAS

Ikhwanul Muslimin


KEADILAN

JIM

KERSANI training

Terengganukini


Persatuan Ulama'


PAKSI

.:Jaringan Ilmiah:.



Bahan Tarbiah

Biografi Ulama' dan Tabiin

Komik dakwah

Sirah nabi berserta nota dan peta-peta

Ini Sejarah Kita ( Sejarah Khilafah Islam)

Download Kuliah Aqidah (Tuan Guru Abdul Hadi)

Rujukan Fiqh dan Syariah

Berita Umat Islam Antarabangsa (Islam NEWS Room)

nak MP3 Nasyid? Mai tekan sini....

Mari Kenal Ulama'

Mari Belajar Menulis Artikel dan Buku

Ummah Muslimin

MyKULIAH(MP3)

Rujukan Al Quran

Rujukan Hadis-hadis

Fatwa Al-Qaradhawi

Cintailah buku dan Bahasa kita

Marilah baca buku Terkini !! Update your mind..

.:Gegar Kampus:.



PMIUM bersamamu...


ISIUKM

PMIUTM Gegar Selatan

PKPIM

Ikatan Persaudaraan Jepun


Kepada Pengunjung yang ingin meneliti artikel-artikel yang lepas, sila cari melalui Kalender. Artikel mula dimasukkan pada 21 April 2006. Moga bermanfaat kepada kalian

.:Counter:.



online
hits since 21 April 2006







|+| TAJUK UTAMA |+|


1) Keutamaan Agen Muslih dalam Era Islam Kini Dalam Menempuh Aspek Khilafiyyah
2) Ancaman Islam LIberal....Sejarah Kembali Berulang
3) Falsafah Jundiyyah
4) Kelayuan Keintelektualan Dalam Gerakan Mahasiswa Islam
5) Asal Kekuatan Ummah Bermula Daripada Membaca...Suatu Saranan
6) Asal Rentak Politik Cina di Tanah Melayu
7) Mana Lagi Dhalalah??
8) Mahasiswa Perlukan Perenungan Sejenak
9) Analisa Mahasiswa Pasca 1998
10) Kronologi Gerakan Mahasiswa
11) Siapakah Sheikh Muhammad Arsyad Al Banjari?...
12) Demokrasi Dan Pemerintahan Islam
13) Tafsir Al-Fatihah(ayat 7)
14) Tafsir Al-Fatihah (ayat 6)
15) Tafsir Al-Fatihah (ayat 5)
16) Berfikir??
17) Tafsir Al-Fatihah (ayat 4)
18) Tafsir Al-Fatihah (ayat 2-3)
19) Tafsir Al-Fatihah (ayat 1)
20) Memurnikan Amal Jamaie
21) Hiburan Dan Muzik..Dan persimpangan
22) Keruntuhan Usmaniyyah..Pengenalan Sultan Terakhir Turki
23)Rasulullah..Saintis Sosial Dan Politik Terulung
24) Gambaran Umum Apa Itu Dakwah
25) Mahasiswa,Buku Dan Universiti
26) Pengajaran Surah Al-Hujurat
27) Nak Kopi??KOPISATU!!
28) Amerika VS Iran
29) Kilat..Takut Ada Tanda...
30) Isu Penghinaan Nabi...perlu tahu fakta
31) Falsafah Aliran Mistik
32) Nilai Sepunya Falsafah Yunani
33) Pengaruh Imperialis Terhadap Sejarah Kita
34) Puisi : Bukan Sengaja Ku Disini
35) Dasar Istihasan Sebagai Satu Sumber Hukum
36) Tawanan Fallujah : Rakyat Malaysia..
37)Teori etika antara Islam dan Barat
38) Riba Dan Beberapa Perbahasan Klasik
39) Realiti Kehidupan Barat
40) Kesan Penjajahan Terhadap Tradisi Keilmuan Islam
41) Hukum Akal Serta Hikmahnya Untuk Umat Islam kini...
42) Perbahasan Isu Penghinaan Nabi(2)
43) Tuduhan Pertama : Isu Perhambaan
44) Tuduhan Kedua : Rasulullah Pengganas
45) Tuduhan Ketiga : Rasulullah dengan Dasar Tertutupnya
46) Judas
47) Kitab Haji (Pertama)
48) Bab Haji (Kedua)
49)Tuduhan Keempat : Rasulullah Mendiskriminasi Wanita
50) Bab Haji (ketiga)
52) Media alternatif...media tradisi?
53) 'Tak Nak Kacau'...'Tak Nak Tegur'
54) Suka Duka Gerakan Islam Dunia
55) Kegopohan Jepun...
56) Bab Haji (4)
57)Politik Melayu Sebelum, Semasa Dan Selepas Perang
58) Kenapa Mahasiswa Kini Jahil Sirah?
59) Kebenaran Al Quran Dengan Sains Alam Sejagat
60)Alam dan Al Quran....
61) Kejadian Menusia Dalam Al-Quran
62) Bangsa Lain Menguasai Warisan Melayu Islam....Nasib Tulisan Jawi
63) Ramalan Rasulullah terhadap pasaran bebas
64) Bab Haji(5)
65) Tangisan Mereka Kering Sendiri Akhirnya...
66) Maju Dengan Buku...Buku Ada Auranya Sendiri...
67) Saya Sayaaaang...Kucing
68) Pengetahuan Kebudayaan;Satu Keperluan Mahasiswa
69) Sikap Kita Terhadap Isu Palestin dan Zionis
70) Dilema Mempertahankan Hak Istimewa Melayu
71) Cerita ni biasa je..saja nak cerita gak...
72) Semutal Lama...
73) Interaksi Gerakan Dakwah Malaysia
74)Umat Islam buta huruf..Islam bukan anti-intelek..
75) Respon terhadap tulisan Interaksi antara Jamaah
76) Islam dan Sosialisme
77)Peranan Tafsir Maudu'i dalam aplikasi Dakwah berkesan.
78)Usul Dan Furu', dikotomi yang mungkin dikelirukan...
79)Jihad terbuka..jaminan sosial...
80)Isu Aqidah..isu kita bersama
81)Plant Tindakan Terhadap ISU ISLAM
82)Memahami Unsur Dan Ciri Negara Islam
83)Islam : dikotomi kepercayaan dan pemikiran.
84)HAPUSKAN WTO !!
85)Monolog aku pada DIA
86)Mari membokot..bagaimana memboikot?
87)Campur tangan Amerika dalam operasi kristianisasi
88)Berdebat dalam kelas...
89)Berdebat dalam kelas...
90)FESKUM..medan latihan mahasiswa?
91)Edaran Khutbah Jumaat
92)Agama sebagai faktor penyatuan bukan perbalahan
93)Merdeka perlukan semangat patriotik...
94)Erti merdeka dalam erti minda yang realiti
95)Bab Haji 6
96)Sektor Pekerjaan Dan Ibadah
97)Perbahasan Isu Kalam Allah Menurut Tohawi....
98)Bab Haji 7
99)Keilmuan Politik dan Aplikasi; saranan Ulama' Tradisi
100) Bab Haji (8)
101) Bab Haji (9)
102) Pembongkaran Pemikiran Said Nursi Badiuzzaman
103) Qasad Yang sahih dan Ikhlas...
104) Sentimen anti jepun...menggagalkan normalisasi
105) Muniatul musolli (bahagian 1)
106) Muniatul Mosolli (bahagian kedua)
107) Menyediakan makanan untu keluarga si mati
108) Tafsir Al Bayan. (bahagian 1)
109) Benarkah agama lain diiktiraf?
110) Hukum-Hukum Dalam Islam (ilmu usuluddin)
111) Benarkah wujud Makhluk lain di Planet selain BUMI?
112) Hari Raya dalam Kosmo Melayu
113) Kedukaan Farah....Dalam kalangan yang durja
114)Gelaran Al Abtar
115) Ajaran Sesat
116) 3 suku dan hero tamil
117) Adakah malaikat tertakluk dalam syariat rasulullah
118) Tafsir Al Bayan (Bahagian 2)
119) Tafsir Al Bayan (bahagian 3)
120) Kitab bab Korban,aqiqah (part 1)
121) MUZIK?kenapa tiada ruang untuknya?
122) KEBANGKITAN MELAYU, RETORIKA ATAU SUATU WAHANA
123) REJIMEN KE-10 PKM MENGANUT KOMUNISME ATAU MENUNGGANG KOMUNISME?
124) Melayu Dan Raja bersendikan adat
125) Agenda Perpaduan Kaum; Agenda bersama
126) jalur Pemikiran Syed Qutb
127) Sayyid Sabiq Dan Fiqh As Sunnah
128) Reformis akan menjadi orthodoks akhirnya...
129) Sejarah Retro Merdeka yang kian dilupakan.
130)KEFARDHUAN MEMPELAJARI ASAL FALSAFAH DAN AQIDAH ILHAD DALAM MEMAHAMI KESESATAN IDEOLOGI MODEN1





<< October 2006 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

MEDAN BITARA:.


.

  • IKLANEKA
    INGIN MENGHANTAR ARTIKEL? INGIN BERKONGSI IDEA SERTA MEMBERI SARANAN? Email : jihadin82@yahoo.com





    Logo lama Universiti Malaya
    Universiti Terulung


  • KESINAMBUNGAN PENTING BLOG MUNAWWARAH
    Ingin berdiskusi secara ilmiah? Artikel ilmiah dan berada dalam komuniti ilmiah? Sila memasuki alam pendita_bitara@yahoogroups.com.....
    Masukkan alamat email:


    Powered by
    groups.yahoo.com




    Locations of visitors to this page


    Get your own playlist at snapdrive.net!
    DOWNLOAD LAGU SAYA

    REC017.WAV
    REC013.WAV
    REC014.WAV
    REC015.WAV
    selawat kompang.WAV
    REC016.WAV

    Saya menyediakan perkhidmatan sewa alatan muzik perkusi (ketuk) untuk kegunaan nasyid atau persembahan kesenian Islam-Melayu. Harga semestinya berpatutan serta perkhidmatan hantar alatan sewa ke tempat anda. Saya juga berpengalaman mengadakan latihan nasyid yang melibatkan latihan vokal berharmoni serta permainan alatan muzik perkusi di sekolah-sekolah serta institusi khas.

    Hubungi saya untuk maklumat serta pakej perkhidmatan yang saya sediakan. Bersedia untuk membantu agensi kerajaan atau NGO untuk menubuhkan pasukan nasyid yang berkemahiran. Harga dan khidmat istimewa untuk pelajar sekolah atau IPT. Hubungi 017 6291368 atau email : jihadin82@yahoo.com

    Penulis sambilan untuk Majalah Milenia Muslim, Farduain, Dian, Dewan Kosmik, Dewan Masyarakat dan beberapa media lain. Kini giat membentang kertas kerja isu umat Islam dalam dan luar negara untuk kefahaman masyarakat awam. Berminat untuk diskusi atau forum sila hubungi 017 6291368

  • If you want to be updated on this weblog Enter your email here:



    rss feed